Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Sunday, May 10, 2009

Hati-hati dengan peluang di Internet

HARI INI DALAM SEJARAH!!!!

Itulah yang boleh saya katakan. Hari ini saya telah taklah ditipu, tapi telah tersalah langkah didalam perniagaan internet. Semata-mata kerana percayakan tugasan yang bakal diberikan, saya kehilangan RM50 ringgit. Entahlah, gitulah gamaknya.
Semuanya bermula bila saya menerima email untuk menjadi jurutaip sambilan secara percuma. Antara tugasannnya ialah menaip, menghantar email.etc. Tapi, untuk menerimanya, saya terpaksa membayar RM50 dengan alasan untuk memastikan saya benar-benar berminat. Last2 rupa-rupanya disuruh menghantar email yang sama kepada org ramai untuk menjadi jurutaip sambilan juga...so, lebih kurang macam pyramid jugak ler, kena rekrut org kat bawah. He!!! macam2 lah saya nie.
Takpelah, pengajaran buat saya. Kenapalah tak terfikir sebelum ini.? Nielah cabarannya internet marketing nie. Semuanya perlu berhati-hati dan sentiasa berwaspada.

Pengajaran : Dalam kita mencuba sesuatu yang baru, memang pasti akan ada kekalahan atau kerugian atau kegagalan. Semuanya itu adalah asam garam kehidupan. Cuma yang bezanya, org yang berjaya ialah org yang belajar daripada kegagalan itu dan terus mencuba. Org yang gagal pula ialah mereka yang terus menyerah kalah apabila telah menemui kegagalan/setback.

Seperti biasa lihatlah youtube-ini. Mengalir air mata bila mendengarnya...walaupun tak berapa faham bahasa Arab, terjemahannya sudah cukup menyusuk hati. Teringat masa sembahyang terawih di masjid Amru al As di bumi Mesir, ketika sampai ke ayat-ayat neraka, bertiup angin sejuk menusuk ke jiwa, menyentuh hati, dan terpacul seperti air mata keinsafan yang benar2. Tidak dapat tidur malam tu mengenangkan dosa-dosa yang lalu. Ampunkan dosa hambamu ini Ya Allah.

No comments: