Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Monday, March 1, 2010

Cinta Kurniaan Ilahi Untukku......

Pencarian bermula....

Hatiku gundah, pergerakanku terasa kaku. Aku menghidupkan enjin motorsikalku, tapi aku rasa, macam melihat tayangan filem, dimana pelakonnya ialah aku. Selepas memakai topi keledar, aku menunggang motorsikalku ke rumah Naqibku.

Suasana pagi begitu tenang sekali. Tiada debu di rumah pelajar Malaysia Haiyu Asyir. Kedinginan sejuk mencengkam tulang-tulangku. Tapi, ku gagahi juga kerana tujuan yang satu.


Aku mesti teruskan!. Aku nekad
Aku mesti teruskan! Aku nekad.
Tapi, walaupun begitu, ada suara halus berkata, Keluargamu akan setuju tak? Engkau masih belajar, tumpukan pada pelajaran. Engkau harapan keluarga! Aku cuba menghapuskan bisikan-bisikan itu.

Selepas solat subuh pagi tu, aku berdoa kepada Allah
“ Ya Allah, betulkah apa yang kulakukan ini Ya Allah. Aku ingin mendapat redhamu Allah. Aku ingin terus tetap di bathera dakwahMU. Bantulah aku, Bantulah aku Ya Allah” tanpa kusedari, air mata mengalir dipipiku dan aku menangis teresak-esak di atas sejadah.

Tanpa sedar aku sudah sampai ke rumah Naqibku. Selepas membuka topi keledar, aku menghembus nafasku, tanda menetapkan niat kedatangaku. Langkah demi langkah aku menaiki tangga menuju ke rumahnya. Dengan lafaz Bismillah aku menekan loceng rumahnya.

Ding ! Dong!. Ding! Dong!
Masa tu, aku rasa nak lari je menuruni tangga cepat-cepat. Kupandang ke kiri, Kupandang ke kanan.
 “AH! Esok sajalah.” Jerit hatiku sambil mula melangkah mahu menuruni tangga. Tak sampai separuh tangga, tiba-tiba sahaja pintu dibuka.

“Ha!, Khairol, masuklah” kata Naqibku sambil mempersilakan aku masuk. Akupun tersenyum dan melangkah menaiki tangga apartment itu semula. Selepas masuk, akupun duduk dan bertanyakan khabar sedikit dengannya.

“Apa yang boleh Ana Bantu?” katanya memulakan bicara. Mungkin dia perasan perasaan resah gelisahku.
“ Ana nak minta bantuan Ustaz sikit”. Dia kelihtan menganggukkan kepalanya sambil bersedia menerima apa yang ingin dikatakan.

“Begini!...Ana tak lama lagi akan habis belajar, dan akan balik ke Malaysia. Selepas tu, akan mula bekerja….jadi…jadi”, kataku tersekat-sekat. Dia hanya menunggu dengan sabar.
“ Ana….Ana ingin minta bantuan Ustaz untuk mencari calon pasangan hidup Ana.” terasa macam satu batu besar yang menekan dada telah diangkat. Nafaskupun kembali tenang sambil aku menghembus nafas lega.

Dia hanya tersenyum, sambil bertanya;
“Kenapa Anta nak mencari calon semasa belajar lagi? tanyanya pula.
“ Ana tak yakin, Ana boleh membawa dakwah nie seorang diri jika Ana bersendirian di tanah air nanti. Lagipun, peribadi Ana sendiri, kesibukan kerja Ana nanti sebagai seorang doktor, dan suasana dakwah di tempat Ana, cukup mencabar.
 “ Tak ada ciri-ciri/ syarat yang Anta nak tetapkan ke?” tak terfikir pula tentang perkara tu, kataku dalam hati.    
“ Ana rasa tak ada syarat ustaz. Asalkan baik pada ustaz, baiklah buat Ana. Ana perlukan seorang teman yang mampu menyokong Ana ketika Ana tersadung dalam dakwah, yang menegur Ana ketika Ana membuat silap dan mampu memapah Ana kembali berdiri jika Ana terjatuh.” kataku meluahkan segalanya yang bermain dikepalaku semenjak hampir seminggu yang lepas.

Selepas berbincang lebih lanjut, akhirnya aku diminta untuk menunggu seseorang yang akan menghubungi aku kembali berkenaan perkara tersebut.
“Selepas ini, Anta kena berhati-hati. Akan datang bisikan-bisikan halus yang cuba mengganggu hati Anta. Ana minta Anta banyakkan solat, berpuasa sunat dan betulkan niat Anta melakukan ini” nasihat akhir Naqibku. 

Hari-hari yang berlalu, sungguh memeritkan. Hari demi hari, aku mempersoalkan, betul ke keputusan aku nie!. Tapi, semua bisikan-bisikan itu kupendamkan, kerana ia hanyalah bisikan-bisikan syaitan yang ingin menganggu hatiku. 

bersambung.........

No comments: