Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Sunday, November 15, 2009

Gig Palsu..oh! Gigi Palsu.

Tugas sebagai seorang pengamal perubatan, tak selalunya stres, malah kadang-kadang ada juga peristiwa yang melucukan..

Senario 1


Satu hari, datanglah seorang makcik berjumpa saya, dibawa oleh anak-anak dan cucu-cucunya. Meriah betul rasanya didalam bilik konsultasi.

"Makcik sakit apa makcik", kata saya memulakan konsultasi.
"Makcik nie batuk-batuk, sakit tekak, demam ada juga cikgu".tersenyum saya dipanggil cikgu.
" Bukan cikgu nek, doktorrrrr", tegur cucunya yang disebelah. Tersenyum nenek tu.
" Tak apalah makcik", kata saya " Cikgupun cikgulah!!". sambil disambut senyum semua.

" Cuba makcik buka mulut kejap, saya nak cek tekak nie". kata saya sambil menghulurkan tongue depressor (yang macam batang aiskrim tu) ke mulutnya.
" Tak boleh doktor", kata makcik tu.
" Tak boleh kenapa nek?, bukaklah mulut tu, doktor nak cek" kata cucunya.

Akhirnya nenek tu membuka mulutnya.
" Buka mulut besar-besar nek, sebut AAAAAAA!!!!" bila saja saya meletakkan tongue depressor di lidahnya,
TUPP!!!!!! gigi palsunya jatuh atas tongue depressor saya. Nasib baik tak jatuh ke bawah lantai. Cucunya dah tak dapat menahan gelak, terus ketawa dengan kuatnya diiringi anak-anaknya dan semua yang berada di bilik tu.

" Maaf Cikgu!!!"Tersengih-sengih malu makcik tu, sambil membetulkan gigi palsunya. Saya dah tak dapat menahan ketawa sambil ketawa juga (tapi taklah sekuat cucunya)

Akhirnya, pemeriksaan tekak dibuat selepas makcik tu mencabut terus gigi palsunya...:)


Senario 2.

Sedang seronok saya membuat kerja di notebook, tiba-tiba ada seorang nenek dibawa secara tergesa-gesa. Nenek nie muntah2 dan tak berhenti sejak 2 jam yang lalu.

"Mungkin terkena food poisoning kot" kata saya dalam hati.
Keadaannya juga agak teruk, sebab masih lagi muntah-muntah. Sayapun bertanya sedikit sejarah daripada anak lelaki dan menantunya. Rupa-rupanya nenek nie salah makan rupanya, makanan semalam, patutlah muntah-muntah.

Tengah-tengah bertanya tu dan selepas membuat pemeriksaan, nenek tu tak tahan dah, rasa nak muntah, sayapun menghulurkan tong sampah kepada untuknya muntah sambil meminta anak mengurut-ngurut belakang. Banyak juga rupanya nenek nie muntah.

Akhirnya saya suruh mereka ke tandas di luar untuk mencuci mulut dan memberikan sedikit air kepada nenek tu, sebelum ubat diberi di ruang menunggu. Tengah-tengah saya mengisi ruang ubat untuk nenek tu tiba-tiba...saya terdengar nenek tu terjeri-jerit diluar berdekatan pintu tandas.

Saya dah rasa cemas takut nenek nie collapse atau rebah sebab terlalu banyak kehilangan air. Sayapun keluar dan bertanya kepada anaknya.
"Tak ada apa-apa doktor" kata anaknya. Tapi nenek tu tetap terjerit-jerit.
" Gigi aku! Gigi aku!", sambil anaknya dan menantunya tercari-cari di sekitar dalam tandas.
" Nak cek bakul sampah dalam bilik doktor boleh tak?" katanya. Sayapun menganggukkan kepala.

Akhirnya, benda yang dicari ditemui, iaitu gigi palsu nenek tu yang terjatuh semasa dia muntah tadi. Tersengih sendirian saya bila mengingatkan peristiwa itu.


Jangan buat lawak macam nie...nanti Allah marah

No comments: