Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Wednesday, August 19, 2009

Ibu seorang boleh menjaga 10 anak, Anak 10 belum tentu dapat menjaga Ibu seorang

Sebenarnya dah tak ada idea sangat untuk menulis sebab itulah lama dah tak menulis, tapi last-last bila fikirkan baiklah saya ceritakan pengalaman sebagai seorang Doktor yang merawat pesakit dan ragam serta pengajaran yang boleh kita perolehi daripadanya selain daripada pemerhatian-pemerhatian yang lain.

Paling kurang boleh menyebarkan ilmu dalam mengharungi kehidupan kita.

Hari tu (ehem!!! tak ingat hari apa.) Ada 2 orang anak membawa ibu mereka berjumpa saya. Memanglah kalau fikir itu sudah tanggungjawab anak kan?. Ibunya sudah cukup tua hampir 70 an agaknya. So, kalau tanya tu, memang kurang dengar sikit dan memang lambat sikir menjawabnya.
Tapi, itu biasalah, memang lama dah dealing dengan pesakit tua nie....dah tahu camna..

Tapi, yang sedihnya bila tengok reaksi anak terhadap keadaan ibunya. Nampak macam..."menyampah" ataupun "terpaksa" membawa ibunya. Malah sampai satu peringkat macam membentak ibunya dihadapan saya. "Cepatlah mak, beritahu sakit apa?....apa sakit mak? Dengan mukanya macam...singa je...

Anak yang seorang tu pun serupa juga..macam nak cepat-cepat sahaja. Tapi, yang saya tengok, ibunya diam je, dan menjawab perlahan-lahan pertanyaan saya tentang sakitnya. Nampak diwajahnya terasa hati dengan kata -kata anak-anaknya.

Selepas pemeriksaan, akhirnya saya membuat keputusan, ibunya perlu di rujuk ke hospital kerana keadaannya memerlukan rawatan hospital. Bila saya memberitahu mereka perkara demikian, mereka macam melenting. (masa nie saya beristighfar sendiri dalam hati). Terasa hangat juga mata nie bercampur hairan.

Akhirnya kedua-dua anak nie hampir bertekak siapa yang perlu membawa ibu mereka ke hospital. Masing-masing mengatakan mereka sibuk dan ada kerja. Saya renung wajah ibu, ada tanda kesedihan pada wajahnya...saya sendiri merasa sedih melihat keadaan demikian.

Tapi akhirnya si tua yang perlu membawa ibu ke hospital, tu pun ditemani anaknya yang lain yang akan datang selepas itu.

Selepas konsultasi itu, teringat saya pada ibu saya sendiri. Pernahkah saya mengabaikan kesihatan ibu dan mementingkan kerja-kerja seharian sahaja?. Pernahkah saya melambatkan diri untuk bertemu dengan ibu yang sakit di rumah dengan alasan saya masih perlu menghabiskan kerja di pejabat? dan...pernahkah ibu terasa hati atau mengalirkan air mata dengan kata-kata dan tindakan saya.......

MAAFKAN SAYA IBU......!!!!

Rasulullah menyuruh anak lelaki mengutamakan ibu daripada isteri dan anak-anaknya..tapi, mungkin saya juga pernah mengutamakan keluarga daripada ibu yang memelihara kita....

MAAFKAN SAYA IBU....!!!!!

Jasa ibu terlalu banyak. Dialah yang mengelap najis kita, dialah menidurkan kita ketika kecil, dialah menenangkan kita ketika kita resah...tapi, ketika ibu kita resah di hari tuanya, kita hanya membentak dan membuat alasan.

Ibu menyayangi kita tanpa syarat, tanpa kompromi dan sepenuh jiwanya. Tapi, ketika ibu sakit, kita memberikan syarat untuk tidak segera membawa ibu mendapatkan rawatan...

Betullah firman nabi, Syurga itu dibawah tapak kaki ibu". Dengan pengorbanan tanpa berbelah bahagi, tanpa syarat, memang layak syurga anak itu dibawah tapak kakinya......

Semoga kita menjadi anak yang soleh yang selalu ingin menjaga ibunya dan semoga (bagi yang perempuan) menjadi ibu yang dapat mendidik anaknya ke syurga Allah...amin

No comments: