Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Saturday, December 5, 2009

Aku benci rokok 4

Pengalaman 5.

Suatu hari seorang pelajar datang berjumpaku. Datangnya seorang je. Pelik juga, biasanya pelajar dihantar oleh orang tuanya.
"Saya batuk-batuk doktor", katanya memulakan kata.
" Dah hampir 2 minggu dah batuk-batuk. Ada beli ubat di farmasi, namun tak hilang juga"katanya.


Selepas membuat pemeriksaan, kudapati dia tidak mempunyai simptom lain, selain daripada batuk sahaja. Tu pun makin teruk pada waktu malam.
"Awak ada asma ke?
"Tak" jawabnya
" Awak merokok ke?",dia tersengih menganggukkan kepala.
" Berapa batang sehari", kataku cuba mencungkin rahsia.
" Adalah 3-4 batang sehari"
"3-4 batang ke atau sekotak?", kata saya bergurau.
" Setengah atau kadang-kadang sekotak doktor". Terkejut aku dibuatnya.
" Mana awak dapat duit?"
" Mak bapak bagi" katanya teragak-agak.
" Berapa sehari mak bapak bagi, sampai dapat beli sekotak rokok sehari".
" Oh!saya pintar doktor, mak bagi RM5, lepas tu saya mintak kat bapak RM5 lagi, kalau dah sepuluh ringgit, dapatlah beli rokok doktor". terkejut aku dibuatnya.
" Habis tu tak makan ke kat sekolah? "
" Kadang-kadang bekal, kadang-kadang kawan bagi".


Terkedu aku dibuatnya. Apa yang sanggup dikorbankan oleh seorang pelajar berumur 16 tahun untuk mendapatkan rokok.

Gejala merokok dikalangan pelajar sekolah memang susah untuk dibendung. Sedih rasanya bila melihat ada pelajar yang merokok dan merasakan dirinya betul apabila dia merokok. Ini mungkin kesan daripada pengiklanan merokok yang dipaparkan semasa kita kecil dahulu.

Rokok dikaitkan dengan prestij, kedudukan dan macho. Malah tindakan syarikat-syarikat rokok yang menaja sukan adalah untuk membolehkan fikiran kita secara tak sedar mengaitkan rokok dengan kesihatan yang baik padahal perkara yang sebenarnya adalah sebaiknya.

Teringat lagi iklan rokok Dunhill yang menaja Piala Malaysia semasa saya kecil. Sampai sekarang, kalau melihat bola, mesti saya teringat rokok Dunhill. Betapa kuatnya kesan iklan kepada minda bawah sedar kita.

Saya memuji tindakan kerajaan yang mengharamkan rokok diiklankan dimana-mana media. Malah penajaan Piala Malaysia telah dihentikan walaupun risikonya sukan bola sepak kehilangan separuh jumlah penajaan yang mencecah jutaan ringgit.

Tapi saya cukup sedih apabila pihak berkuasa agama tidak mengambil tindakan yang proaktif untuk membanteras gejala rokok nie. Malah fatwa bahawa rokok itu haram tidak diuar-uarkan walaupun ia adalah satu fatwa yang telah diwartakan.

Mungkin ada pembaca yang tertanya-tanya kenapa fatwa rokok sekejap makruh sekejap haram? Kenapa ada perbezaan dikalangan ulamak lama dan ulamak sekarang ini? Ini disebabkan oleh perkembangan teknologi yang mula dapat mengesan kesan rokok kepada kesihatan. Pada mulanya rokok dikaitkan dengan petai, durian dan makanan berbau lain yang dikira sebagai makruh. Inilah jawapan yang biasa kita dengar.

Tapi, bila difikirkan, takkan tak ada satu kajianpun yang dibuat semenjak perang dunia kedua sampai sekarang yang boleh mengesan kesan buruk rokok? Mestilah saintis atau pengkaji perubatan telah mempunyai teknologi untuk memastikan rokok itu selamat atau tidak kerana teknologi mengkaji kesan ubat telah lama dibangunkan semenjak 50an lagi?

Inilah kekeliruan yang kadang-kadang bermain difikiran saya sehinggalah saya terjumpa dengan satu powerpoint presentation oleh…..

-> -> -> -.> bersambung pada entri Aku benci Rokok 5.

No comments: