Begitulah kuatnya pengaruh iklan didalam kehidupan kita. Mereka yang terpengaruh dengan iklan, akan memandang rokok sebagai perkara biasa. Tetapi, mereka yang memandang rokok sebagai HARAM, akan memandang rokok seperti BABI dan ANJING atau seumpamanya.
Mungkin kita ada kawan yang merokok.
Mungkin kita ada Abang yang merokok.
Mungkin kita ada Ayah yang merokok.
Mungkin kita ada suami yang merokok
Mungkin kita ada adik yang merokok?
APA PERASAAN KITA BILA MELIHAT MEREKA MEROKOK? JIJIK? MELUAT?
-Kalau itulah perasaannya, Alhamdulillah.
- Sepatutnya apabila kita melihat mereka menghisap rokok, samalah seperti mereka meminum arak yang telah diharamkan.
- Apabila mereka membawa rokok kedalam rumah, samalah seperti mereka membawa anjing dan babi ke dalam rumah.
- Kalau mereka membeli rokok, samalah seperti mereka membeli racun untuk diminum di rumah atau di tempat kerja.
APA TINDAKAN ANDA BILA MEREKA MEROKOK DIHADAPAN ANDA?
-Mungkin ada yang mengatakan mereka senyap je, asalkan asap rokok tak kena mereka.
- Mungkin yang menunjukkan wajah tak senang, dengan mengharapkan dia akan berhenti merokok dihadapan mereka.
- Mungkin ada yang menegur dan mengatakan rokok tak bagus, merekapun berhenti mereokok atas alasan menghormatinya.
- Mungkin ada yang terus merampas rokok, dan memberikan nasihat demi nasihat, mengatakan rokok haram dan ….mungkin lepas tu dia tak kontek anda dah.
JAWAPANNYA “Tepuk dada, tanya Iman”
APA TINDAKAN ANDA BILA ADA KAWAN ANDA BERKATA “ Kamu tak kisahkan saya merokok?”, sambil mengeluarkan sebatang rokok untuk dinyalakan.
A. Mengatakan tak kisah, dan membenarkan dia merokok.
B Mengatakan tak kisah tapi dalam hati tak suka Cuma dibenarkan juga kerana ingin menjaga hati kawan yang merokok.
C Mengatakan aku tak suka dia merokok dihadapannya dan mahu dia berhenti sekarang.
Saya rasa, ramai yang akan memilih A/B. Mungkin sedikit yang memilih C. Tapi, persoalannya kenapa kita perlu menjaga hati perokok, sedangkan kita tahu dia melakukan perkara yang haram? Kita tentu akan marah bila ada orang yang kata” Kamu tak kisahkan kalau saya minum arak?”, sambil membuka botol arak. Tetapi, kenapa apabila seorang membuka kotak rokok reaksi kita boleh menjadi berbeza sedangkan HUKUMnya sama?
Inilah dia The power of pengiklanan. Kalau semua industri pengiklanan berkempen mengatakan bahawa najis lembu boleh dimakan, rasanya selepas 1-2 generasi, orang pasti akan makan najis lembu. (perumpamaan sahaja)
Jadi, cubalah fikirkan, apa pendirian kita tentang isu rokok?. Adakah kita juga tepengaruh dengan kempen demi kempen yang dipaparkan oleh syarikat rokok.? Kenapakah orang boleh menyeludup rokok sampai satu kontena ke dalam negara? Mungkinkah syarikat rokok sendiri yang menggalakkan penyeludupan rokok supaya mereka tidak kekurangan bekalan perokok yang baru?
No comments:
Post a Comment