Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Thursday, December 10, 2009

Aku benci rokok 5

Pengalaman 6.



Pernah satu ketika saya terserempak dengan satu presentation yang menceritakan tentang komplot syarikat rokok nie. Rupa-rupanya daripada sejarah syarikat rokok telah lama mengetahui keburukan rokok tapi menyembunyikan kenyataan itu.

Mereka telah mengaut berjuta-juta dolar diatas nyawa-nyawa mereka yang tidak berdosa. Begitulah dia, betapa kuatnya pengaruh iklan. Sebab itulah, mana-mana syarikat sanggup membelanjakan berjuta-juta dolar untuk mengiklankan produk mereka.

Lihatlah cerita movies 2012. Kos pengiklanan sahaja mencecah 20-30% daripada kos yang dikeluarkan untuk pembikinan filem tersebut. Bayangkan, berapa yang telah dibelanjakan oleh syarikat-syarikat rokok. Memang busuk betul hati mereka.

Terdapat 1.5 billion perokok didunia(3 daripada 10 penduduk dunia ialah perokok), 5 juta di Malaysia( 1 daripada 4 rakyat Malaysia merokok),  Kematian akibat rokok (4 juta setahun didunia dan 10 ribu setahun di Malaysia). Trend merokok didunia stabil tapi trend merokok di Malaysia semakin meningkat.

Pada tahun 1988, di Minnesota, USA, satu saman telah dibicarakan disana dan hasilnya, industri rokok terpaksa mendedahkan kajian-kajian yang telah mereka jalankan semenjak dahulu berkenaan rokok. Pendedahan kajian itu begitu mengejutkan. Industri rokok telah tahu sejak 50 tahun yang lalu berkenaan ketagihan rokok dan kesannya yang boleh membawa kematian tetapi didiamkan sahaja. Target mereka bukannya mereka yang dah tua, tetapi golongan muda lelaki dan perempuan.

The problem is, how do you sell death (kematian)? How do you sell a poison that kills 350,000 people per year, 1000 people per day? You do it with great open spaces …. the mountains, the open spaces, the lakes coming up to the shore. They do it with healthy young people. They do it with athletes. How could a whiff of a cigarette be of any harm in a situation like that? It couldn’t be – there’s too much fresh air, too much health – too much absolute exuding of youth and vitality – that’s the way to do it.”
Fritz Gahagan, Marketing Consultant

Mungkin sebab itulah kotak rokok ada gambar pemandangan yang cantik, lelaki yang gagah, para atlit dan sebagainya. Menunjukkan lambang status yang tinggi dan lambang kemachoan seorang lelaki.(walaupun rokok boleh menyebabkan mati pucuk dan kemandulan he!!!)




No comments: