Orang kata, "We will see the worse/good in people during their sickness". Sebagai seorang doktor, banyak pengajaran boleh diperolehi semasa merawat pesakit. Semoga, pengalaman yang dikongsikan, mengubah persepsi kita dan peribadi kita menjadi Hamba yang bertakwa.

Anda dibenarkan untuk mengkopi entri di blog ini, tetapi rujukan hendaklah dibuat kepada penulis dan URL blog diletakkan supaya pembaca mendapat manfaat daripada entri blog yg akan datang. Sebelum itu, niatkan apa yg dilakukan hanya kerana Allah, Tuhan semesta Alam.

Sudi-sudilah jadi followers, untuk mengutip ilmu dari entri akan datang:

Wednesday, July 31, 2013

SHARING TIPS FOR HOUSE – LADDER DAKWAH

Beberapa minggu lepas, seorang ikhwah minta tips bagaimana utk memimpin sebuah kelularga dakwah?..Beberapa kali juga dia tanya, tapi entahlah…masa tu tak ada idea lagi. Jadi, hari ini, sebab agak free Ana akan cuba tuliskan disini…utk manfaat sahabat itu dan juga mereka yang lain
p/s
- Tulisan ini bukannya penulisan ilmiah, tapi cuma perkongsian pengalaman yang jika dirasakan berguna, maka ambillah, jika dirasakan tak berguna, maka boleh dijadikan sekadar penambah pengalaman.
- Sila abaikan ayat yang berterabur dan anggaplah ini macam perbualan sahaja dan pesanan dari ikhwah lain ataupun murabbi anda




Rumahtangga dakwah saya - seorang lagi tak ada


House-ladder dakwah VS house-ladder non-dakwah

Akhi, Ramai ikhwah yang diawal perkahwinan, membayangkan bakal zaujah nanti akan menjadi isteri yang terbaik. Digambarkan nanti zaujah akan menunggu di rumah, melayan suami, memasak untuk suami dan lain-lain. Hujung minggunya boleh bawa family berjalan di taman bunga, pergi shopping mall…dan macam-macam lagi.

Namun, realitinya akhi,
jika Anta mahukan rumahtangga yang seperti itu, maka rumahtangga Anta akan menjadi rumahangga Non-dakwah, kerana itulah sebenarnya ciri-ciri rumahtangga biasa. Adakah ini rumahtangga yang anta mahu dan impikan diawal pertunangan dahulu?

Rumahtangga dakwah, seluruh kehidupannya untuk dakwah. Hujung minggunya penuh dengan program dan aktiviti tarbiyah. Jadi, bagaimanakah Anta nak impikan suasana rumahtangga yang begitu?
Jangan juga membebankan zaujah anta untuk menjadi seperti isteri yang anta bayang-bayangkan didalam kisah telemovie etc, kerana antapun tahu betapa penatnya selepas membawa usrah, apa tanggungjawab dakwah yang dibawanya dan lain-lain lagi. Sudahlah letih kerana dakwah ini, janganlah pula anta bebankannya dengan harapan-harapan Anta yang seperti itu.

Ketika anak sikit, cabarannya berbeza ketika anak dah ramai
TIPS House ladder dakwah 1(tukar persepsi anta)
- berhentilah dari mengimpikan rumahtangga seperti cerita telemovie, kerana nanti anta akan kecewa sendiri
- Terimalah zaujah anta seadanya, kerana bebanan dakwahnya berat, tidak seperti isteri jiran sebelah rumah
-  jika ada masa lapang di hjg minggu, maka ajaklah dia ke taman bunga dan lain-lain, namun pastikan tidaklah sampai mengabaikan dan mengutamakan aktiviti begitu berbanding aktiviti dakwah. Cukup sekadar dapat mengurangkan stress masing-masing.
- Tanamkan azam untuk menjadikan keluarga anta sebagai keluarga Qudwah dakwah yang hebat dakwahnya, hebat hubungannya dengan manusia dan hebat hubungannya dengan Allah.

Ketika keletihan dan taufan Kemarahan mungkin melanda.

Tak ada rumahtangga yang tak pernah berselisih ataupun sentiasa tenang sahaja, kerana itulah adat perkahwinan.  Sedangkan lidah lagi tergigit” – kata-kata yang biasa kita dengar.

Dalam membawa rumahtangga dakwah ini, bebanan bukan sahaja pada kerjaya, rumahtangga, dakwah dan lain-lain lagi. Kadang-kadang anta akan balik dalam keadaan keletihan pukul 1-2 pagi, maka jika ada yang tak kena, Anta mungkin boleh melenting dan mengeluarkan kata-kata yang tak sepatutnya dalam keadaaan keletihan dan stress.

Begitu juga,zaujah anta akan balik kepenatan yang bila waktu-waktu kepenatan ini tak dikawal dengan baik, maka berlakulah krisis rumahtangga dakwah. Jadi, carilah cara bagaimaan Anta nak mengawal dan menghadapi suasana begitu

Ketika masa terluang, bawalah anak-anakmu berjalan-jalan
Tips house ladder dakwah 2 (Sebelum syaitan kemarahan mencucuk senjatanya)
- jika anta kepenatan dan banyak masalah, apabila sampai ke rumah, janganlah terus keluar dari kereta. Tapi duduklah dahulu sebentar berehat dalam kereta,( kalau ada Al-quran, bacalah seketika)  dan betulkan niat Anta masuk ke rumah. Selepas itu,  melangkah masuk ke pintu rumah dengan salam dan wajah yang lebih ceria
- jika anta nampak zaujah anta dalam kepenatan selepas program, biarlah dia berehat dan ambillah anak-anak anta, bawalah mereka berjalan-jalan atau jaga mereka sebentar sementara zaujah anta berehat.
- jika ada kelapangan masa, bantulah dia didapur ataupun tolonglah menjaga anak-anak ketika dia menyiapkan kerja-kerja rumahnya.
- turunkan keegoanmu jika berlaku perselisihan, kerana ia tidak menguntungkan apa-apa

“Masa” itu nyawa bagi house ladder dakwah.

Akhi, jika anta rasakan ketika bujang masa untuk dakwah terlalu padat, maka bersedialah untuk menghadapi masa yang “super-padat” selepas berumahtangga nanti. Jika, tidak disusun dengan baik, maka ia akan menjadi satu perkara yang menjadi punca krisis dalam rumahtangga anta.

Zaujah dan anak-anak anta akan komplen dan meleter kepada anta tentang masa anta yang terlalu banyak untuk dakwah (biasalah tu…jangan anta marah pula). Dan dia akan meminta masa yang tidak dapat anta berikan.

Ana percaya, bukannya masa yang tak cukup, tapi pengurusan masa kita yang belum lagi baik selepas berumahtangga. Masa dberikan oleh Allah 24 jam setiap orang itu mencukupi untuk semua tanggungjawab kita.
Gabungkan masa dakwah bersama masa bersama keluarga
 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200593100417898&set=a.1007575517589.2000915.1470971227&type=3&theater

Tips House ladder Dakwah 3 (Uruskan masa dengan baik)
- Jadilah seorang “pencuri masa”…yang mampu membuat dua kerja sekaligus, contohnya memandu ke tempat kerja sambil membaca mathurat, menjaga anak sambil mengulang hafazan usrah dan lain-lain lagi
- “curilah msa” – dengan mengupah orang lain membuat kerja-kerja yang remeh seperti memotong rumput, mengurus rumah (pembantu rumah ) dan lain-lain lagi
- Gabungkan aktiviti dakwah dengan aktiviti bersama keluarga –contohnya anta perlu memberi daurah disatu tempat yang jauh, kenapa tidak combinekan dengan percutian keluarga dan ajaklah keluarga anta sekali. Selepas daurah, ajaklah mereka berjalan-jalan sebelum balik ke rumah. Mudahkan….?
- Lengkapkan kereta anta dengan gajet yang memudahkan anta menjaga dan meluangkan masa dengan anak-anak ketika anta terpaksa menjaga mereka didalam kereta.
- Kurangkan masa yang tidak perlu seperti menyembang-nyembang sampai larut malam dengan ikhwah lain atau rakan-rakan lain dan baliklah ke rumah awal.
- Janganlah memandu dengan diam sahaja didalam kereta ketika bersama keluarga tetapi gunakan peluang semua berada didalam kereta untuk bersembang, bergurau senda dan bertanya khabar.
Masa bersama anak-anak
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200335630421309&set=a.1007575517589.2000915.1470971227&type=3&theater
Jangan jadi penghalang kepada dakwah pasanganmu

Berlalunya masa, Anta akan mempunyai anak-anak, kerjaya yang lebih sibuk dan tanggungjawab dakwah yang lebih berat. Masa untuk keluarga menjadi satu permata yang cukup bernilai dalam diri anta satu hari nanti yang sukar untuk anta perolehi. Pada mulanya, zaujah anta mampu memikul bebanan menjaga anak-anak dengan baik, namun apabila anak-anak telah ramai, maka kadang-kadang fokusnya perlu menumpukan kepada pendidikan mereka.

Ada yang memilih, untuk menjadikan zaujah fokus untuk memikul tangungjawab menjaga dan mendidik anak-anak dan hanya suami yang fokus pada dakwah dan urusan luar rumah. Akhirnya, dakwah ini kehilangan satu tenaga yang berpengalaman yang telah ditarbiyah bertahun-tahun yang bernama "zaujah anta"

Kadang-kadang tanpa sedar, Anta juga boleh menjadi penghalang atas jalan dakwah pasanganmu. Dengan menghalang dia pergi program-prgoram dakwah, menggunakan alasan tiada orang untuk menjaga anak-anak, tidak membantu dia untuk pergi program atau menyusun program dan lain-lain lagi disebabkan keegoanmu dan merasa tercabar dengan keaktifannya didalam dakwah.

Tips house ladder dakwah 4
- Latihlah dirimu untuk membantu dan menjadi pendukungnya sebagai seorang daie yang hebat walaupun Anta terpaksa duduk menjaga anak-anak didaam kereta.
- Lengkapkan kereta famili dengan pelbagai gajet untuk melihat TV, Video playe, peti ais dan lain-lain untuk memudahkan anta menjaga anak-anak jika keadaan memerlukan.
- Libatkan diri sebagai pembantu setia dalam aktiviti dan program keakhawatan jika diminta dan diperlukan.
- Buangkan keinginan untuk mendapat dan memperolehi masa yang lebih bersama keluarga.
- Selalulah mentajdid niat dalam memimpin keluarga dakwah ini.

Tips house ladder dakwah mega power!!!!

Dan ingatlah akhi, anta ingin mendirikan sebuah rumahtangga dakwah, bersama seseorang yang juga memahami dakwah ini. Malah diawal perkahwinan, antum berdua dah setia berjanji untuk memastikan rumahtangga ini adalah rumahtangga yang asasnya kerana Allah dan kerana dakwah ini.  

Namun, bersama tribulasi dan rintangan rumahtangga anta, kemungkinan niat itu akan hilang, dilupakan dimamah usia dan dibawa angin. Pertelingkahan dan kata-kata menusuk jiwa akan berlaku. Masa itu, syaitanpun mula mencucuk jarumnya dan jadilah perasaan dendam dan menjauhkan diri. Akhirnya nanti, rumahtangga anta akan bergelora dan menjadi fitnah kepada dakwah ini

Maka pada ketika itu,

Selamilah kembali kedalam jiwa anta, tanylah hati anta? “Apa asas kepada rumahtangga dakwah yang anta dirikan?”

Adakah hanya sekadar didunia dan akhirnya habis begitu sahaja?

Maka, ingatlah akhi,

Asas kepadanya rumahtangga dakwah hanyalah kerana Allah dan dakwah ini.

Dan Ingatkan dan beritahulah pasangan anta dengan ikhlas sambil tersenyum
 “Biarlah kita lelah dan letih didunia ini kerana Allah dan dakwah ini, kerana kebahagian sebenar rumahtangga kita ialah apabila kita bersama-sama melangkah ke syurga Ilahi nanti”

P/s- Tips ini untuk  ikhwah sahaja, kalau pembaca nak tips untuk akhawat pula, kena tanya zaujah Ana..:-)
Ini tips tambahan, sesuai untuk semua ikhwah dan akhawat http://kerol2010.blogspot.com/2012/05/pernah-ada-orang-bertanya-padaku-doktor.html








1 comment:

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/